Johan
Communicatieadviseur
Het klinkt misschien gek, maar ik vind het altijd heel leuk als er crisissen zijn.
Het klinkt misschien gek, maar ik vind het altijd heel leuk als er crisissen zijn.
“Ik ben ooit begonnen met de studie rechten, maar ben overgestapt op (overheids)communicatie aan de Hanzehogeschool. Tijdens die studie heb ik drie maanden bij de gemeente Groningen stagegelopen. Toen werd ik echt enthousiast voor het vak. Het organiseren van dingen, het schrijven, de variatie in het werk. Dat beviel heel goed, maar na mijn studie is mijn carrière uiteindelijk in Friesland echt begonnen. Bij Waterschap Friesland, Rijkswaterstaat en de gemeente Achtkarspelen. Dat beviel best goed, maar het was ook wel heel erg Fries en dat voor een Groninger. Ik heb wel een cursus Fries gevolgd zodat ik de collega’s en inwoners beter begreep en verstond. Aan het Fries spreken heb ik me niet gewaagd.
Toen ik hoorde van een vacature bij de gemeente Groningen, wist ik meteen dat ik daarvoor wilde gaan. Lekker op de fiets naar het werk en werken voor mijn eigen gemeente. Ik werd hier eerst aangenomen bij de voormalige Dienst Informatie en Administratie (DIA). Toen later het Shared Service Center werd opgericht ging ik echt over van alles communiceren, van de schaapskudde tot verkeersprojecten. Jeugdzorg. Noem maar op. “
“We werken nu als communicatieadviseurs in clusters. Mijn werk sluit vooral aan op de portefeuilles van wethouders Wijnja en De Wrede. Ik houd me vooral bezig met beheer, onderhoud, groen en bomen maar ook voor een deel met HRM en cultuur. Wij communiceren met focus. Dat betekent dat we kijken naar het bestuurlijk en maatschappelijk belang van een onderwerp en of communicatie het verschil kan maken. We willen bijvoorbeeld meer bomen planten, maar we moeten ze ook kappen. Tegenwoordig leggen we ter plaatse uit waarom een boom gekapt moet worden, met behulp van QR-codes bij de bomen.”
“Niet per sé. Ik ben niet vóór werken bij de overheid of het bedrijfsleven. Wel vind ik het heel mooi om echt iets voor mensen te kunnen betekenen. Onze inwoners hebben vaak geen keuze, die moeten wel naar een overheid om dingen te regelen. En omdat er vaak veel ingewikkelde regels zijn, moeten we duidelijk communiceren. Ik denk ook altijd eerst: wat levert dit de inwoners op? We moeten vooral geen dingen doen die het misschien dan wel voor onze organisatie makkelijker maken, maar voor de inwoners moeilijker. Dan zijn we verkeerd bezig.”
“Ik heb als coördinator voor het informatiecentrum op de Grote Markt gewerkt, dat er stond tijdens de bouw van het Forum. Eerst tijdelijk, maar ik ben gebleven tot het gebouw afgebroken werd. Daar werkte ik samen met studenten die bezoekers ontvingen, met mensen van de bouw en samenwerkende partijen, zoals het VVV, Groningen Bereikbaar en Marketing Groningen. Ook heb ik een paar jaar als speechschrijver gewerkt voor de lintjesregen. Dat was ontzettend leuk om te doen.
En, het klinkt misschien gek, maar ik vind het altijd heel leuk als er crisissen zijn. Zoals bijvoorbeeld de brand van het casino aan het Kattendiep. Daar werd ik het aanspreekpunt voor omwonenden die hun huis uit moesten. Ik heb veel informatiemomenten voor ze georganiseerd met veel direct contact. Een hele leuke periode qua werk. Deze inwoners hadden ook vaak klachten, want het was een moeilijke situatie, maar ik kon er goed mee omgaan. Ik probeerde ze zo goed mogelijk te helpen, maar nam de problemen niet mee naar huis.”
“Er zijn zoveel onderwerpen. Er is gewoon steeds iets nieuws aan te pakken. Dus 20 jaar bij de gemeente Groningen klinkt misschien wel lang, maar eigenlijk is geen jaar hetzelfde. “
“Gebruik je eerste periode om de organisatie goed te leren kennen. Als nieuweling is het best wel ingewikkeld, dus vraag je directe collega’s hoe alles werkt. Eenmaal binnen de gemeente zijn er vele mogelijkheden en kansen om je talenten te benutten. ”